Hvordan sette opp et bryllupsbudsjett

Publisert første gang: Februar 2006

Den viktigste delen av bryllupsplanleggingen er å bestemme og sette et budsjett. Budsjettet er viktig fordi det er opp i mot umulig å vite hva en har råd til i forhold til hver del av bryllupet, hvis det ikke er regnet ut en sammenlagt kostnad som er komfortabel for paret

Antakelig vil dere finne ut at å sette et budsjett for bryllupsfeiringen er den delen av planleggingen som er vanskeligst. Dette er fordi en selvfølgelig vil ha det beste og mest minneverdige bryllupet en på noen mulig måte kan ha.

De dagene hvor foreldrene til bruden betalte for feiringen er stort sett forsvunnet. Foreldrene vil fortsatt kanskje bidra med endel som en gave til brudeparet, men det er nå ganske sjeldent at foreldrene står for hele kostnaden av bryllupet. Et par som skal gifte seg foretrekker å betale for bryllupet selv fordi det i større grad garanterer at feiringen og bryllupsdagen kan planlegges akkurat slik de vil ha det, uten innblandelser fra familien rundt.

I disse dager så betaler 4 av 5 par for bryllupet selv, og det er til stor hjelp å vite hvordan budsjettet burde bli fordelt. Når dere lager dere ett budsjett så begynn med den summen dere synes dere har råd til å bruke på hele bryllupet – inkluder alt.

Et bryllup i Norge idag koster i gjennomsnitt rundt 80.000kr. Dette er ikke et akkurat-tall, men det gir en liten pekepinn på hva man skal begynne med hvis man vil ha et ‘normalt’ bryllup idag.

Etter å fått fastsatt deres egen sum, så begynn å del denne opp prosentvis i de forskjellige hoveddelene til bryllupet. Hvor mye dere skal bruke på for eksempel bryllupsklærne, ringene, middagen, dekoreringen av bryllupslokalet, bryllupsbilen osv. Hvis du ikke synes du er flink nok til å bestemme prosenten for de forskjellige kategoriene alene, så er det jo alltid lov å spørre andre om hjelp, eller rådføre deg med en eldre søster eller en venninne som allerede er gift.

Det finnes dessuten noen bryllupskalkulatorer rundt omkring på nett som du også kan bruke, som ofte kan være en god hjelp til å finne ut av hvor mye man kan bruke til hver del.

Med disse bryllupskalkulatorene kan du enkelt putte inn den samlede summen dere har regnet ut for hele bryllupet, og så vil kalkulatoren regne ut hvor mye penger dere bør sette av til de forskjellige delene av deres bryllup.

Når du har funnet ut hvor mye som kan brukes til hver del, så tar du disse forskjellige delene og deler de opp i de minste detaljene. Detaljene bør bestå av alle de områdene som er viktig for deg å ha med på bryllupsdagen, og du bør passe på at alle delene har den summen som ser fornuftig ut iforhold til hva du tror de forskjellige detaljene vil koste. Dette er nødvendig for at du skal kunne se om drømmebryllupet ditt vil kunne bli en virkelighet i forhold til hvor mye dere har å bruke.

Her er en noen få ideer til hvordan du kan justere utgiftene, hvis du synes du kommer til kort i forhold til budsjettet:

  • Reduser antall gjester. Er det virkelig så viktig at din onkel Rolf som bor i Sveits og som du aldri har møtt dukker opp til middagen?
  • Ikke spandere hotellopphold på gjester som kommer langveis fra.
  • Bruk Spotify og sett opp en playlist, og dropp band eller DJ’en til dansen.
  • Bruke venner og deres familie til servering
  • Kan det gjøres noe med middagen? Vil koltbord bli billigere?
  • Må du nødvendigvis tilby gjestene gratis alkohol under hele bryllupsfeiringen?
  • Hva med å låne en fin ny bil til noen i familien, for er det helt nødvendig med den hvite Limousinen?

Det er bare ved å sette opp et skriftlig budsjett at dere vet hva dere kan ha råd til, og hva dere ikke bør ta dere råd til. Det er ingen god ting å prøve å huske alt sammen uten å skrive det ned. Da vil du mest sannsynlig oppleve at det ble veldig mye dyrere enn hva dere hadde tenkt dere. Og tross alt så vil dere ha nok av utgifter å tenke på etter bryllupet, når dere skal starte det nye livet som mann og kone.

Det gir liten mening å skape utfordringer økonomisk som fortsetter ut i det nye livet som nygift, ved å bruke mer enn man har råd til på feiringen av bryllupsdagen!

Similar Posts